7 Şubat 2011 Pazartesi

EKONOMİ:HAZIR GİYİM SEKTÖRÜ KÖTÜ GÜNLERİ GERİDE Mİ BIRAKIYOR?



Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cem Negrin, Türkiye'de hazır giyimde kötü günlerin yavaş yavaş geride kaldığını belirterek, ''Krizde yaklaşık 8 bin 700 firma kapanmıştı, 2 bini açıldı. Hazır giyim ihracatında 2007-2008'deki ciroları bu sene yakalayacağımızı düşünüyorum'' dedi.
Negrin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, hazır giyim harcamalarının geçen yılın kasım ayında 2010 yılının en yüksek seviyesine ulaştığını, aralık ayının da iyi çıkacağını söyledi.
Hazır giyimde yavaş yavaş kötü günlerin geride kaldığını ifade eden Negrin, ''Kriz 3 senemizi yedi. Krizde aşağı yukarı 8 bin 700 firma kapanmıştı, iki ay önceki rakamlarla 2 bini açıldı. Belki şimdi açılan sayısı 2 bin 500 olmuştur. Bu sene ihracatta yüzde 10 artış sağlarsak, ihracatta en yüksek yaptığımız 16 milyar dolar rakamını yakalarız. 2011'de sektör ihracatında yüzde 10 artış bekleniyor. Hazır giyim ihracatında 2007-2008 cirolarını bu sene yakalayacağımızı düşünüyorum'' dedi.
Çalışan sayısının da 660 binlerden 720 binlere geldiğini, yıllık ihracattaki artışla çalışan sayısındaki artışın yüzde 10 ile paralel gittiğini belirten Negrin, yüzde 30'ları bulan iç piyasadaki artışın belirli bir bölümünün ise ithalattan kaynaklandığını vurguladı.
Cem Negrin, ''Türkiye'de belki yüzde 50-55 mal yapılıyor, geri kalan yüzde 45 de ithalattan geliyor. Dolayısıyla iç piyasa çok fazla istihdama etki etmiyor'' diye konuştu.
-''TEBLİĞ TÜRK MARKALARININ BÜYÜMESİNİ ENGELLEYECEK''-
İthalatlarda yüzde 40'a varan ek vergi öngören tekstil ve hazır giyim tebliğine ilişkin olarak da Negrin, şunları kaydetti:
''Tebliğ Bakanlar Kurulu'na sunulacak ve karar verilecek ama inşallah yüzde 40 olmaz. Genel olarak böyle korumacı işlerinde pek taraf olmam. Kapıları kapatıp, içerde kendimize mal yapıp, büyümenin doğru olduğunu düşünmüyorum. Ama şu anda çok fazla ithalat var. İthal ürünler çok ucuz. Yabancı markalar mağazalarıyla Türkiye'ye saldırıyorlar. Türkiye büyük markalar için de çok büyük yatırım yeri oldu. Belki bir yüzde 5-10 gibi ufak rakamlarla, uyarı anlamında bir şey yapılması doğru olabilir. Vergi koymanın en büyük dezavantajı, bir şekilde buradaki markaların gücünü yiyecek, Türk markalarının büyümesini engelleyecek. Çin'den, Hindistan'dan, Bangladeş'ten gelen mallara vergi koymayı düşünüyorlar ama buradaki markalar da Türkiye'den Avrupa'daki mağazalarına malı dağıttıkları için orada sorun var, yurt dışındaki mağazalarına her zamanki güçleriyle mal yollayamayacaklar. H&M'ler, Zara'lar hiç vergi ödemeden malları alıp bütün Avrupa'da satacaklar, bizim yerli markalarımız vergi ödeyip, konulan vergi oranında o kadar pahalı duruma düşecek ve o markaların yanında hiç şansları olmayacak.''
-''AŞIRI PAHALILIKTAN DOLAYI AMERİKAN PAZARINI KAÇIRDIK''-
Bu yıl sektörün ihracatında yüzde 10 artış beklediğini, bunun yüzde 11-12'leri de bulabileceğini, istihdamda da resmi olarak 80-90 bin artış beklediğini belirten Negrin, Türkiye'nin TL'nin aşırı değerli olmasından dolayı son 5 senedir pahalı bir memleket olduğunu, aksi durumda hazır giyim sektörünün yüzde 10 yerine yüzde 15-20 büyüyebileceğine işaret etti.
Cem Negrin, ''Kapasiteler şu anda dolu, yeni atölyeler açılmaya başladı, atölyeler büyümeye çalışıyor. Şu anda kapasite yetişmiyor. Herkes eski elemanlarını geri çağırıyor'' dedi.
Dövizin çok düşük olmasından dolayı hazır giyim ihracatçılarının çok büyük bir pazar olan Amerikan pazarını kaçırdığını söyleyen Negrin, ''Amerikan pazarı 2 milyar dolardan 300 milyon dolarlara düştü. Aşırı pahalılıktan dolayı Amerikalılar çekti gitti. Mecbur olmayanlar kaçtı. Elimizde çok yakın olmamızın avantajından dolayı Avrupalılar kaldı'' diye konuştu.
Avrupa'daki büyümenin düşük seyretmesinin Türkiye'ye uzun vadede sorun olarak geleceğini, yüzde 10 büyümelerini sadece Avrupa ile sağlayamayacağını belirten Negrin, Arap ülkelerinde de o kadar hızlı büyüyeceklerini düşünmediğini, Türkiye'nin uzunu vadede markalarını belki Çin'e, Hindistan'a satması gerekeceğini vurguladı.
Cem Negrin, ''Avrupa işinden bir şekilde düşmemiz lazım. Avrupa'nın Almanya dışındaki bütün memleketlerinde hafif sorun var gibi gözüküyor. Hafif sorunlu müşterimiz var, iyi değil. O biraz bizim yumuşak karnımız'' diye konuştu.
-''PANTOLON YAPMAK KOLAY AMA ARTIK ARABA YAPMAK DA KOLAY
Türkiye'nin her konuda iyi olması gerektiğini, hazır giyimin de bunlardan birisi olduğunu söyleyen Negrin, ''Türkiye'de 10 milyon sigortalı çalışan var ve bunların 700 bini hazır giyim ve tekstil işinde. Demek ki istihdamda yüzde 7 payımız var. Bu payın her zaman kalması belki yüzde 10'a çıkması lazım. Bilinmesi lazım ki inanların yüzde 10'u bu işle uğraşıyor, geri kalan yüzde 10 da arabayla uğraşabiliyorsa uğraşsın. Zaten Rusya da araba yapmaya başladı, bizimkilerle aynı markalar... Önce iç piyasada satacaklar, ondan sonra da başlayacaklar Avrupa'ya ihracat için uğraşmaya. Pantolon yapmak kolay ama artık araba yapmak da kolay'' dedi.


İhracat sigortasıyla ilgili de yakında sonuca varacaklarını, büyük firmalarla toplantılar yaptıklarını belirten Negrin, Türkiye'nin AB'ye yaptığı ihracatın büyük oranda açığa ihracat olduğunu, AB'deki finansal kriz riskine karşı, bütün şirketlere ihracat sigortasını önerdiklerini, sigortanın her zaman lazım olduğunu söyledi.
Cem Negrin, ''Açık olarak devamlı Avrupa'dan 1,5-2 milyar dolar alacaklı durumdayız. Tabii ki hepsinin birden batması söz konusu değil ama onun yüzde 1'i bile tehlikeye girse o bile büyük bir oran'' dedi.
Kaynak: Zaman gazetesi 30.01.2011

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder