7 Şubat 2011 Pazartesi

FOTOĞRAF:İzmit'ten görüntüler(benim objektifimden)












































Tarihi 


Diocletianus'un Nicomedia'daki(Günümüzde İzmit) sarayı
İzmit ve civarında tarih öncesi çağlardan yaklaşık olarak m.ö.3000'den itibaren insanların yaşadığı, yapılan araştırmalar sonucu ortaya çıkmıştır. İzmit'e ait ilk deliller ise m.ö. 12. yüzyıl's kadar dayanmaktadır. O tarihlerde frigler bölgeyi korumuş, ardından Yunanistan'ın magarakentinden yola çıkan göçmen bir grup, günümüzdebaşiskele'nin yer aldığı bölgeye Astakoz adını verip, bu bölgeye yerleşmişlerdir.Trakya kralı Lysimakhos'un Astakoz'u tahrip ettirmesi sonucu, bugünküİzmit'in bulunduğu bölgeye Nicomedia adında yeni bir şehir kurulmuştur. Nicomedia şehri, m.ö. 91 ve m.ö.94 yılları arası Romalılar'a bağışlanmış, İmparator Diocaletianus, 284 yılında Nicomedia şehrini başkent yapmıştır. Nicomedia, o dönemde, roma, antakya ve İiskendireye'den sonra dünyanın en büyük 4. şehri olmuştur. Nicomedia, Selçuklular tarafından 11.yüzyıl'ın son çeyreğinde zapt edilmiş, I.haçlı seferi sırasında geri alınmış, bir süre Latinler'in işgalinde kaldıktan sonra yeniden Selçuklular'ın eline geçmiştir.
O dönemin Hendek ve Adapazarı yörelerinin valisi Akça Koca, Orhan Gazi  zamanında kendi fethetmiş, bunun sonucunda şehir Osmanlı Devleti'nin eline geçmiştir. Osmanlı’nın eline geçtiği dönemde kent, Yunanca “toplanma” anlamına gelen Smiti adını taşıyordu. Bu adın, batıdan doğuya giden kervanların toplanma bölgesi olması nedeniyle verildiği tahmin ediliyor. Kent Osmanlı’nın eline geçtiği zaman Smiti zamanla İzmit'e dönüştü. Yine ilk olarak aynı dönemlerde Simiti’de üretildiği için, yuvarlak formlu yiyecek Simit'de adını bu kentten almıştır.
İİzmit, 1888 yılına kadar İstanbul'a bağlı kalmış, bu tarihten sonra ayrı bir kent olmuştur.Kurtuluş savaşı öncesi İngiliz ve Yunan işgali altında olan şehir, 28 Haziran 1921  tarihinde Türk topraklarına katılmıştır.
Birçok zaman deprem  felaketine uğrayan şehir, Bizans imparatoruJustinianus zamanında onarılmıştır.

Coğrafyası

İzmit;asya ve avrupayı'yı birbine bağlayan Marmara denizi'nin ve marmara bölgesinin doğusunda yer alan bir şehirdir. Kuzeyde Karadeniz doğuda sakarya , güneyde Bursa batıda Yalova  ve İstanbul illeri yer almaktadır. 2009 nüfus sayımına göre 1.522.926 kişi, km²'ye düşen nüfus sayısı 398 kişidir. Kara, demir, deniz ve hava yolu ulaşımları ileTürkiye'nin en önemli geçiş noktalarından biridir. İzmit'in doğusundan geçen 30° doğu boylamıTürkita saati (UTC+2) için esas kabul edilir.
Kendi adını taşıyan körfezin doğu yanında yer alan ve Kocaeli ilinin merkez ilçesi olan İzmit, bir kıyı kentidir. Jeolajik ve coğrafi yapi açisindan 40°-41° kuzey paralelleri ile 29°-31° doğu meridyenleri arasinda bulunmakta, güneyde İzmit Körfezi, kuzeyde ise dik yamaçlarla Karadeniz'e uzanmaktadır. Arazi yapisinin dik yamaçlara sahip olmasi nedeniyle, %5 egime sahip olup, düzlükler az yer tutmaktadir. Kentin yerleşmiş olduğu alan ise geniş düzlüklerden mahrum, dar ve kıyıya paralel uzanan bir banttır. Topografya koşulları, kenti birbirine benzemeyen iki büyük kısma ayırmaktadır. Birinci kısım, meyilli yamaçlar üzerinde dar ve yokuşlu sokakların bulunduğu ve genellikle eski mahallelerin yer aldığı kesim; ikinci kısım ise, düzlük alana yayılmış büyük binalarin bulunduğu, kara ve demiryolunun içinden geçtiği, aktif iş merkezlerinin yer aldığı alanlardır. Diğer bir önemli konu ise, kentin 1. derecede deprem bölgesi olmasıdır. Tüm bu jeolojik ve topografya özellikler, yağışlarla birlikte heyelan riskini arttırma özelliğine sahiptir.

Yüzey Şekilleri 

İzmit topraklarınınİzmit Körfezi kuzeyindeki büyük bölümü, güneyden kuzeye doğru eğimli ve az engebeli bir yayladır. Bu yayla, Karadeniz´e doğru akan suların vadileriyle yarılmış, yer yer tepelerle kabaran bir görünüm almıştır. Bu yaylanın yüksek kesimi güneyde İzmit körfezi dolaylarındır. Burada Çene dağı 645 metreye ulaşır. İzmit´in kuzeyinde hiçbir tepenin denizden yüksekliği, 350 metreyi aşmaz. İzmit ovası ve Sapanca gölü çukur alanlardır. Kocaeli ilinin İzmit Körfezi güneyinde kalan kesimi dağlıktır. Burada Samanlı Dağları, Sapanca Gölü İzmit Körfezi üzerinde yer yer dar yalı şeritleri bırakarak birden yükselir. Bu kesimde Samanlı dağlarının en yüksek noktası Kartepede'dir (1602 m).
Karlar altında İzmit'ten bir bölüm
Şehir merkezinden geçen yol

Nüfus 

İzmit büyük bir metropoldür. Kocaeli ilinin merkezi olan İzmit'in nüfusu 2009 sayımına göre 293.339 dur.

İklim 

Körfez kıyılarıyla Karadeniz kıyısında ılıman, dağlık kesimlerde daha sert bir iklim hüküm sürer. Kocaeli ikliminin, Akdeniz iklimi ile Karadeniz iklimi arasında bir geçiş oluşturduğu söylenebilir. İzmit'te yazlar sıcak ve az yağışlı, kışlar yağışlı, zaman zaman karlı ve soğuk geçer. Genelde Kocaeli ilinin özelde ise İzmit'in Karadenize bakan kıyıları ile İzmit Körfezine bakan kıyılarının iklimi arasında bazı farklılıklar göze çarpar. Yazın Körfez kıyılarında bunaltıcı sıcaklar yaşanırken Karadeniz kıyıları daha serindir. İzmit'te ölçülen en yüksek hava sıcaklığı 41,6 °C derece (11 Ağustos 1970), en düşük hava sıcaklığı -8,7 °C derece (4 Şubat 1960), yıllık ortalama sıcaklık ise 14,8 °C derecedir (Kaynak : Kocaeli Valiliği " Kocaeli 2001")İzmit'te yıllık ortalama yağış miktarı 784,6 mm'dir.

Coğrafi konum 

İstanbul  ile komşu olan Kocaeli'nin şehir merkezi İzmit'in İstanbul’a olan uzaklığı, 85 kilometredir.Ankaraya TEM otoyolu ile bağlıdırile bağlıdır. İstanbul Hava limanına olan uzaklığı ise 120 kilometredir.

İzmit Körfezi’nin civarına yerleşmiş olan İzmit, hem Karadeniz'e hem de Marmara'ya yani iki denize açılımı olan bir şehirdir. Deniz ulaşımı açısından ülkenin en yoğun merkezlerinden biridir. Şehrin kıyısında bulunan iki büyük liman (Derince ve Yarımca) yanı sıra 34 özel iskele ile deniz ulaşımı yapılmaktadır. Şehir, ülkenin demiryolu ve karayolu bağlantıları açısından önemli yerlerden biridir.Ortadoğu, Asya ve demiryolu bağlantıları da bu şehirden geçer.

Ekonomi 

İzmit, ülke imalat sanayinde en gelişmiş 1.inci şehirdir. Birçok büyük firmanın fabrikaları, bu şehirde bulunmaktadır. İzmit ekonomisinin tamamına yakını sanayiye dayalıdır. İstanbulgibi büyük bir ticaret merkezine yakın bir konumda olup,transit karayolu taşımacılığına imkân vermektedir. 5 devlet limanı, 43 özel iskele ile deniz yolu taşımacılığında önemli bir yere sahiptir.
İzmit´e ayrı bir ekonomik potansiyel kazandıran  SEKA kağıt fabrikası da oldukça eskidir (1934). Bu fabrika ile önce dokuma ve orman ürünleri etrafında oluşan endüstri kompleksi daha sonra Petrol ofisi(1941),Tüpraş  (1960) ve petkim (1965)´in kurulmasıyla petrol ürünleri etrafında gelişmiş; son yıllarda da organik kimya, metal, gıda, ilaç,gübre,boya ve tersane endüstrilerine yönelerek çok çeşitlilik kazanmıştır.
Kaynak: Wikipedia

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder